Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC2620477   Curs online d´educació emocional a l´aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   9/4/2024 - 2/6/2024 (45 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Federació de sindicats independents d'Ensenyament de Catalunya
  
  
  
Tipus activitat   43SI Curs online d´educació emocional a l´aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 09/04/2024
  
Cost matrícula (Euros)   210
  
Descripció i   Metodologia:   És un programa format per 2 mòduls, 6 unitats didàctiques, 2 tasques finals de mòduls i 1 projecte final.

Mitjançant el curs "Educació Emocional a l'aula" treballarem la importància de les emocions durant l'escolaritat dels alumnes, ja que és un element imprescindible per afrontar els reptes, situacions i inconvenients amb què es trobaran en el dia a dia.

Partint de la base que ja s'ha demostrat que l'emoció és un element essencial per a l'aprenentatge, és imprescindible que, com a mestres i educadors tinguem coneixement de com les emocions ens afecten adults i nens i que introduïm aquests coneixements en el nostre dia a dia a l'aula. És molt important que tant nosaltres com els nostres alumnes, posseïm les eines per reconèixer les nostres emocions, posar-los un nom i, després gestionar-les adequadament, sense perdre la serenitat. Al llarg d'aquesta formació coneixerem més sobre la intel·ligència emocional i veurem com treballar-la tant a nivell individual, com amb els nostres alumnes.

Tant la Convenció dels Drets de l'Infant (UNICEF), com la nostra llei educativa, defensen una educació integral de l'alumne. Treballant la intel·ligència emocional ajudarem als més petits a desenvolupar les seves capacitats socials i emocionals aportant beneficis directes a aquestes i altres àrees de la seva vida, tant a nivell acadèmic, com personal.

METODOLOGIA

Es tracta de formació 100% online per tant els alumnes podran accedir a l’entorn d’aprenentatge amb total flexibilitat. Els continguts estaran sempre disponibles des del primer dia fins a la finalització del curs.

Cada unitat inclou un Test de progressió per consolidar el coneixement i comprovar la progressió dels alumnes al llarg del curs, així com diferents tasques. Habilitarem també diferents fòrums temàtics amb l'objectiu d'afavorir i facilitar un aprenentatge compartit.

El curs es tanca amb una última unitat dedicada a realitzar un projecte final que pot ser implementat en un context d'aula.

TUTORIES

El tutor s’encarrega d’establir una relació de complicitat amb l’alumne en diversos camps. Un és mitjançant la dinamització en missatgeria, tot recordant les tasques i informant del progrés de l’alumne al curs.

També existeix atenció telefònica per assistir a l’alumne quan sigui necessari per part del tutor o l’alumne així ho demani. Quan el tutor detecta que un alumne així ho necessita, es fa una trucada personal tot oferint assistència immediata i guiatge.

A les tasques que envia al llarg del curs, el tutor ofereix una avaluació escrita amb comentaris i avaluacions orals que envia a l’alumne on aconsella i fa recomanacions sobre la tasca entregada.

DIFUSIÓ

La publicitat i difusió de l'activitat es realitzarà mitjançant la nostra web www.fsiecatalunya.cat i per mail marketing.


Preu: 210€

  
Objectius   OBJECTIUS

L'alumne al finalitzar l'activitat ha de ser capaç de:

• Apropar-se a la intel·ligència emocional, com a nova eina innovadora educativa.
• Identificar quines són les emocions i les seves funcions bàsiques.
• Adquirir eines de gestió emocional en el nostre dia a dia com a docents.
• Conèixer i aplicar noves eines d'identificació i gestió emocional en els alumnes.

  
Continguts   Es detalla a continuació els continguts del curs:

MÒDUL 1: Intel·ligència Emocional i Emocions

Unitat 1: Intel·ligència Emocional
1.1. Introducció a la intel·ligència emocional
1.2. Què és i per a què serveix la intel·ligència emocional?
1.3. Components de la Intel·ligència Emocional

Unitat 2: Les Emocions
2.1. Biologia de les emocions
2.2. Funció de les emocions
2.3. Emoció, sentiment i estat d'ànim
2.4. Què hi ha darrere de les emocions?

Unitat 3: Gestió Emocional
3.1. salut emocional
3.2. Com gestionar les meves emocions?
3.3. El segrest emocional
3.4. La gestió emocional a l'aula

Test Final Mòdul 1

Tasca Final Mòdul 1


MÒDUL 2: Habilitats específiques d'Intel·ligència Emocional

Unitat 1: Mindfulness
1.1. Què és el mindfulness?
1.2. La importància de la respiració
1.3. Mindfulness a l'aula

Unitat 2: Motivació i autoestima
2.1 Motivació intrínseca i motivació extrínseca
2.2. Eines per augmentar la motivació intrínseca
2.2. Definició i formació de l'autoestima
2.3. Conseqüències de la sobreprotecció en la infància

Unitat 3: Habilitats socials
3.1. Les habilitats socials en Intel·ligència Emocional
3.2. Estils de comunicació
3.3. Com aconseguir ser un comunicador assertiu?
3.4. Empatia i assetjament escolar
3.5. Habilitats socials a l'aula

Test Final Mòdul 2

Tasca Final Mòdul 2


PROJECTE FINAL DE CURS

  
Formador/a   Belén Martínez Piñeiro
  
Avaluació   El pla d’avaluació inclou dos tipus d’avaluacions:

L’avaluació de l’aprofitament:

Per avaluar l´aprofitament del curs per part dels alumnes, es realitzaran els següents controls:

1) Tasques Final de Mòdul: les tasques final de mòdul, són activitats d'aplicació pràctica dels continguts plantejats a les unitats. Les tasques podran ser individuals o en col·laboració. Aquestes tasques seran avaluades pel tutor qui qualificarà la tasca realitzada per cada alumne/a amb una nota entre 0 i 100. Les tasques tindran una data límit de lliurament. Si l´alumne/a no lliura la tasca dins el termini establert, la tasca es qualificarà amb un 0.

2) Projecte final: l'alumnat haurà de posar en pràctica totes les habilitats i coneixements adquirits durant les unitats teoricopràctiques, a través d'un projecte final que pugui ser implementat en un context d'aula, per la qual cosa serà possible adaptar la proposta del projecte al context de cada participant en el curs. Cada alumne/a presentarà un primer prototip del projecte que serà revisat pel seu tutor i de qui rebrà feedback per a la seva millora. Incorporant aquestes millores cada alumne/a presentarà la versió final del projecte el qual serà avaluat per part del tutor qualificant cada projecte amb una nota entre 0 i 100.

L’avaluació de la formació rebuda:

o Grau de satisfacció del professorat.
o Efectivitat d’aquesta en relació amb els objectius i necessitats de formació.
o Possibilitat de transferir a l’aula la formació rebuda.
o Metodologia emprada.
o Materials lliurats.
o Organització general de l’activitat.
o Grau d’adequació de les persones formadores a partir de la informació recollida.
  
Requisits de  certificació   Per superar el curs i per tant aconseguir la Certificació serà necessari:

- Realitzar de manera satisfactòria totes les tasques de final de mòdul. Per superar de forma satisfactòria cada tasca, els alumnes hauran d´obtenir a cada tasca una qualificació igual o superior a 70.

- Realitzar de manera satisfactòria el projecte final del curs. Per superar de forma satisfactòria el projecte final del curs, els alumnes hauran d´obtenir al projecte final del curs una qualificació igual o superior a 70.


DESCRIPCIÓ DE TASQUES I PROJECTE FINAL

TASCA FINAL MÒDUL 1

Prenent com a referència el pla d'intervenció de Betlem Piñeiro en el seu llibre "Educar les emocions en la primera infància", crearem el nostre propi projecte educatiu per treballar l'Educació Emocional a les aules.

En aquesta primera tasca, realitzarem el prototip de projecte, un primer esborrany que ha de ser senzill, amè, fàcilment modificable i transmissible per rebre feedback. Aquest prototip ha de contenir els següents elements:

• Títol del projecte
• Context en el qual es posaria en pràctica (etapa, edats, característiques del centre i de l'alumnat, detalls de les teves col·laboradors en el cas que sigui un projecte col·laboratiu o de departament, etc.)
• Justificació
• Objectius

El prototip es pot presentar en qualsevol format a triar entre document de text, presentació multimèdia o un vídeo de curta durada.

TASCA FINAL MÒDUL 2

L'alumne continuarà amb el disseny del seu pla d'intervenció. En funció dels continguts desenvolupats en aquest mòdul, haurà d'afegir i definir els següents elements:

• Fases de desenvolupament del projecte i activitats didàctiques
• Recursos humans, materials i temporals.
• La temporalització.
• Els requisits materials i humans.
• Metodologia
• Estratègies d'avaluació.

També, haurà de valorar i especificar quins canvis vol realitzar en la primera part del projecte.

PROJECTE FINAL DEL CURS

Es demanarà a l'alumne que posi en pràctica l’après en el curs, presentant el seu projecte final, que consistirà en un pla d'intervenció per introduir l'Educació Emocional a l'aula. Aquest haurà d'estar desenvolupat amb tot luxe de detall, incloent les següents seccions:

• Títol
• Context
• Justificació
• Objectius
• Fases de desenvolupament del projecte. Això inclourà:
• Activitats didàctiques
• Recursos:
• Humans
• Materials
• Temporals
• Metodologia
• Estratègies d'avaluació
• Conclusions:
• Prospectiva de futur
• Reflexió final

A més de la versió definitiva dels elements requerits en els anteriors mòduls d'aquest curs, l'alumne haurà d'incorporar en la versió final del seu projecte una conclusió que inclourà la perspectiva de futur del projecte i una reflexió sobre les debilitats i dificultats per al desenvolupament i posada en pràctica del projecte i les fortaleses i els beneficis d'implantar-en el seu centre educatiu.

Amb aquest projecte de final de curs s'espera que l'alumne demostri que ha adquirit les competències necessàries durant el curs per implementar un projecte d'Educació Emocional a les aules.
  
Persones  destinatàries   Professorat no universitari de centres d’educació infantil, primària i secundària.
  
E-mail   federacio@fsiecatalunya.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 12/07/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).